Translate

vrijdag 20 januari 2017

Waar staat uw wijkagent anno 2017?

wie is Ricardo en wie is Han?


Waar staan uw wijkagenten in 2017?

Hij participeert volop in de wijken en houdt zich bezig met zorgelijke trends zoals woninginbraken, roof en geweld als 1e prioriteit. Onze preventie en repressie rondes in de wijken zijn steeds minder fysiek en te vaak geleid door de computer, terugbelverzoeken en overleggen met de netwerkpartners.
De werkzame mens kruipt steeds meer achter de computer waar hij of zij bestookt wordt met verzoeken via de e-mail. Dit geldt ook voor uw wijkagent. Wanneer ik alles zou lezen wat ik zou moeten lezen dan kan ik jullie verzekeren dat ik nooit meer een stap buiten het bureau maak. Ook hier geldt het motto; grenzen stellen en in balans blijven.
Uw wijkagent krijgt geregeld verzoeken om terug te bellen of wat dies meer zij. Interventies gaan geregeld telefonisch tenzij de melder niet opneemt, want wij als politie bellen onbekend. Daar zit dan weer een kleine malheur of spagaat in de verbinding. Dan bellen we graag aan bij de woning voor contact, beschouwing en advies.

De zorg dan. 1 keer per 3 weken wordt in stadsdeel overlegd gevoerd met de gemeente, de zorgaanbieders en maatschappelijke instanties waaronder woning verenigingen. Deze pilot is behoorlijk intensief en casussen worden waar nodig opgepakt om te investeren in mensen, toekomstverwachtingen, gewenst gedrag en een prettige woonomgeving. Door –waar het kan- eventueel tools aan te reiken om er maatschappelijk beter van te worden. Vaak is dit een strijd die te lang duurt voor de buurt.

Buurtparticipatie dan. Door overleg te voeren met de buurt en via de buurtplatforms die een afspiegeling dienen te zijn van de woonomgeving. Persoonlijk contact hierin is het beste en het meest directe.

Ogen en oren in de wijk. De WhatsApp groepen zijn een mooi voorbeeld van buurtparticipatie. Verdachte situaties melden via de App en daardoor gewaarschuwd zijn en blijven voor verdachte situaties die de buurt onveilig maken. Tijdens overleg worden de whatsapp-raderen geolied en bijgesteld.

Uw wijkagent is vooral achter de schermen bezig vaak 1 op 1. Dan is hij of zij niet fysiek in de wijk maar wel bezig met vaak complexe zaken die buurt overstijgend -zouden kunnen- zijn. Ik ben er dan wel maar jullie zien mij niet, terwijl ik met buurtzaken bezig ben. dit komt vaker voor dan jullie denken.

Hoor, wederhoor en begrip zijn de tools om respectvol met mekaar om te gaan. Vaak komt men met problemen die niet direct bij de politie thuishoren. Uw politie en uw wijkagent zullen dan adviseren waar uw casus thuishoort. Geregeld wordt dit niet geaccepteerd, helaas.

De Nationale Politie staat nog in de startblokken en onderhuids zijn er ontzettend veel processen bezig waar ook ik soms van schrik. Gevoelsmatig voel ik mij een steeds minder goeie vakman. Ik zei het al de informatiestroom is gigantisch. Ik probeer mij drijvende te houden op basis van need to know en nice to know.

PS; Ik was ooit een keer bij Scotland Yard in hartje Londen op bezoek als politiegast en niet als verdachte. Daar deelde een politie expert mede dat de hoeveelheid informatie niet leidend of lijdend! is. Maar wat je met de informatie operationeel kunt bewerkstelligen.

Ook ik worstel dagelijks met deze materie en de vraag wat kan ik oppakken en wat moet ik oppakken. Dan hoop ik maar dat ik de goeie keuzes maak of gemaakt heb.

U kunt mij bereiken via www.politie.nl of via mijn politie email han.tummers@politie.nl of via de sociale media. Hierdoor lijkt het alsof ik altijd in dienst ben, maar ik kan jullie verzekeren dat dit niet het geval is. In principe mag u mij in kennis stellen van zaken en casussen die spelen. Mijn politie mail en berichten beantwoord ik of stop deze in mijn portefeuille. T.z.t. krijgt u bericht en soms niet, ook ik ben maar een mens en daardoor imperfect.

In de weekends participeer ik in de incidenten afhandeling dat is toch een kwart van mijn beschikbare werktijd. Dat vind ik ook mooi politiewerk.

Soms zoals nu zit ik op cursus en ben dan vaak afwezig. Niets menselijks is mij vreemd dus ook ik ben vatbaar voor de griep wat ik in december heb moeten ervaren. Vanaf 1 januari 2017 heb ik 40 actieve politie jaren op mijn teller.

Ook ik durf hulp te vragen in mijn organisatie. Ik heb mijn collega Ricardo Rutjens (zie foto) bereid gevonden om mij in mijn wijken te helpen. Ik ben daar blij mee. Mogelijk kunnen Ricardo en ik samen onze werkzaamheden in de wijken nog beter gestalte geven en daardoor betrokken blijven voor alles wat er speelt.

We maken bij de politie veel mee en geregeld val ik u lastig met de laagdrempelige menselijke maat op politiegebied en deel ik mijn ervaringen via mijn blog; www.hantummers-wijkagent.blogspot.com ook uit deze wijken

Het kan altijd beter en daar werken we aan, samen met jullie. We hopen op begrip.

Mocht u woonachtig zijn in Obbicht, Grevenbicht, Papenhoven en Stadsdeel 1 van de gemeente Sittard-Geleen dan nodig ik jullie graag uit om mij op facebook te volgen. Facebook is voor mij een open bron waar ik informatie deel.

Ricardo bedankt voor je hulp.

Toch maar dit relaas in een blog verankerd! Need to know!!
http://hantummers-wijkagent.blogspot.com/2017/01/waar-staat-uw-wijkagent-anno-2017.html